Angelika Reichert on the Positive Statements about the “I” in Romans 7

In my preparations for my Paul class this semester, I have enjoyed reading through many of the fine essays in The Letter to the Romans (ed. U. Schnelle). In my judgment, Angelika Reichert‘s essay “Literarische Analyse von Römer 7,7-25A” in this volume presents a perceptive reading of Romans 7 as a whole and an especially insightful analysis of the positive statements about the “I” in this chapter. Thus, today’s post will look at an excerpt from her discussion of this topic. As usual, I will alternate between my English translation and the German text (pp. 321-322):

Consequently, it appears sensible to modify how the question is posed, i.e. instead of the question of the meaning of the positive statements about the “I”, to place the question of their function in the flow of vv. 14-23 in the foreground.

Daraufhin erscheint es sinnvoll, die Fragestellung zu modifizieren, d.h. statt der Frage nach der Bedeutung der positiven Aussagen über das Ich diejenige nach ihrer Funktion im Duktus von V. 14-23 in den Vordergrund zu rücken.

With regard to the flow of the text, we have already shown [or: it had already become clear] that it stands under the leading thesis of v. 14b, “sold under sin,” and all three subsections (vv. 15-17, 18-20, 21-23) lead to a statement about the “I” being occupied by sin.

Zum Duktus des Textes hatte sich schon gezeigt: Er steht unter der Leitthese von V. 14b, “unter die Sünde verkauft”, und alle drei Unterabschnitte (V. 15-17.18-20.21-23) münden in eine Aussage über das Besetztsein des Ich durch die Sünde.

If, consequently, the positive references cannot have the function of modifications or reservations in relation to the leading thesis, then they can be understood only as its intensification.

Wenn folglich die positiven Hinweise im Verhältnis zur Leitthese nicht die Funktion von Modifikationen oder Vorbehalten haben können, dann lassen sie sich nur als deren Verstärkung auffassen.

This means, first, that the references to the willing (of the good), the agreement with or joy in the law, and the mention of the tendency of the ἔσω ἄνθρωπος and of the νοῦς underline the strength of the power of sin.

Das heißt: Zum einen unterstreichen die Hinweise auf das Wollen (des Guten), die Zustimmung zum bzw. Freude am Gesetz, die Erwähnung der Tendenz des ἔσω ἄνθρωπος und des νοῦς die Stärke der Sündenmacht.

This has not brought a “no man’s land” under its rule when it took possession of the “I” and determined its reality in such a way that in it the actual willing of the “I” and its positive state of being addressed by God’s announcement of his will do not come to fruition.

Dies hat kein “Niemandsland” unter ihre Herrschaft gebracht, als sie vom Ich Besitz ergriff und seine Wirklichkeit so prägte, dass darin das eigentliche Wollen des Ich und dessen positives Angesprochensein durch Gottes Willenskundgabe grundsätzlich nicht zum Zuge kommen.

Secondly, it is precisely the positive references that bar conceivable escapes from the situation of the “I” sold under sin. There is no sense in showing this “I” what it actually wants, what is actually in its interest; it wants, after all, the good in the comprehensive sense, but it cannot translate this into its reality.

Zum anderen versperren gerade die positiven Hinweise denkbare Auswege aus der Situation des unter die Sünde verkauften Ich: Es hat keinen Sinn, diesem Ich zu zeigen, was es eigentlich will, was eigentlich in seinem Interesse liegt; es will ja das Gute im umfassenden Sinn, kann dies aber nicht in seine Wirklichkeit übersetzen.

There is also no sense in confronting this “I” with the will of God; it has, after all, its joy in it, but this has no effect de facto.

Es hat auch keinen Sinn, dieses Ich mit dem Gotteswillen zu konfrontieren; es hat ja seine Freude daran, aber diese wirkt sich faktisch nicht aus.

Finally, there is certainly no sense in expecting something from an inner instance (ἔσω ἄνθρωπος, νοῦς) of the “I”; the “law of my mind” has no chance against the “law of sin”, i.e. no possibility of determining the reality of the “I”.

Schließlich hat es erst recht keinen Sinn von einer inneren Instanz (ἔσω ἄνθρωπος, νοῦς) des Ich irgendetwas zu erwarten; das “Gesetz meiner Vernunft” hat gegen das “Gesetz der Sünde” keine Chance, also keine Möglichkeit, die Wirklichkeit des Ich zu bestimmen.

** After completing this blog post, I was pleased to (re)discover that Reichert’s excellent essay has been published in an English translation (see here)! I have not yet had a chance to consult the English version, but I look forward to re-reading this fine essay in English and no doubt discovering ways in which I could have improved my own rendering of this key passage.

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